Försäkringar

Fastigheten
Fastigheten är försäkrad till fullvärde, Försäkringen omfattar i huvudsak vatten, brand, inbrott och ansvar.
Skada som inträffat i lägenheten eller du upptäcker i huset ska omgående anmälas till styrelsen, så att skadeinspektion och åtgärder snabbt kan vidtas.

Ohyra
Boende som i sin lägenhet upptäcker ohyra ska ta kontakt med Nomor (tel. 0200 – 27 10 10) för hjälp med bekämpning. Detta skydd ingår i vår fastighetsförsäkring.

Hemförsäkring
Obs! Fastighetsförsäkringen täcker inte skada på lösöre i lägenheterna – detta oavsett orsak. Skada på lösöre täcks enbart av den hemförsäkring, som respektive bostadsinnehavare tecknar. Tänk på att du bor i en bostadsförening. Bostadsinnehavare har enligt lagen och föreningens stadgar ett vidare ansvar för sin bostad än en hyresgäst för sin hyreslägenhet. Tänk därför på att ange till hemförsäkringsbolaget att du bor i bostad som fungerar som en bostadsrätt .

Bostads (rätts) tillägg
Vissa skadehändelser som en bostadsinnehavare ansvarar för täcks kanske inte av din hemförsäkring eller bostadsföreningens fastighetsförsäkring. Du behöver teckna en tilläggsförsäkring ett s.k bostadsrättstillägg. Observera dock att Föreningen har tecknat ett gemensamt bostadsrättstillägg för alla medlemmar som ingår i avgiften fr.o.m. 1 okt 2010.

Styrelseansvarar
Föreningens fastighetsförsäkring omfattar även en särskild styrelseansvarsförsäkring som skyddar styrelsen och föreningen för eventuella ekonomiska förluster förorsakade av oaktsamhet, oförstånd eller brott.

Trygghetspaket
Föreningens försäkring omfattar även ett s.k Trygghetspaket. Det medför bl a att vi vart 3e år får en genomgång av våra våtutrymmen samt att Anticimex besiktigar våra vattenskador.